محصول ارگانیک محصولی است که بدون دخالت هرگونه ماده‌ی شیمیایی و روش‌های مصنوعی (مانند دست‌کاری ژنتیکی) تولید شود. نه‌تنها میوه‌ و سبزیجات بلکه گوشت، عسل، لبنیات و دیگر خوراکی‌ها می‌توانند به روش ارگانیک تولید شوند. گیاهان خوراکی ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها تولید می‌شوند. برای مقابله با آفت‌ها و حشرات مضر در پرورش گیاهان از روش‌های طبیعی استفاده می‌شود. تنها استفاده از کودهای طبیعی مجاز است و از نگهدارنده‌ برای افزایش عمر محصول استفاده نمی‌شود.

گوشت و محصولات دامی ارگانیک از دام‌هایی تولید می‌شوند که در شرایط طبیعی و با عادت‌های طبیعی دام پرورش یافته‌اند. دام‌ها با خوراک ارگانیک، در مکانی تمیز و با امکان دسترسی به فضای باز پرورش می‌یابند و به آنها هورمون و آنتی‌بیوتیک داده نمی‌شود.

کاهش احتمال بروز بیماری‌ها

در میان انواع عوامل بیماری‌زا مانند آلودگی هوا و پارازیت‌ها دست‌کم آنچه می‌خوریم به‌جای اینکه گوشت تن‌مان بشود بلای جان‌مان نمی‌شود! مهم‌ترین تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات رایج استفاده نکردن از مواد شیمیایی در پرورش و تولید است؛ موادی که در درازمدت باعث بروز بیماری‌های گوناگون می‌شوند.

هرچند جمعیت زیاد جهان، دلیل روی آوردن به روش‌های تولید صنعتی و مصنوعی بوده است اما اگر به همین رویه ادامه بدهیم، آب و خاکی را که منبع اصلی تولید غذایمان است نابود می‌کنیم! تولید محصولات به شیوه‌ی ارگانیک به حفظ آب‌ و خاک، انواع گونه‌های جانوری و بازگرداندن تعادل به طبیعت کمک می‌کند. زمین فقط برای ما نیست؛ فرزندان ما و فرزندان آنها هم از آن سهم دارند. با پرورش‌ و مصرف ‌محصولات ارگانیک نقش مهمی در حمایت از زمین خواهیم داشت.

شاید جایگزین کردن محصولات ارگانیک به‌طور کامل ممکن نباشد؛ به‌هرحال همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات چهارفصل نیستند و هر منطقه‌ای امکان پرورش همه‌ نوع گیاه و دام را ندارد. اما برای سلامتی خودتان، جامعه و زمین، این گزینه را نیز در فهرست اولویت‌های زندگی‌تان قرار دهید.